Podvody

Autor: Jozef Štefčík | 28.1.2013 o 19:11 | (upravené 28.1.2013 o 19:17) Karma článku: 6,84 | Prečítané:  879x

Internet má mnoho výhod, ktoré môžete využiť vo svoj prospech, ako napríklad neobmedzené šírenie informácií, rýchlosť, prístup k službám kedykoľvek a kdekoľvek. Tieto výhody však vedia využiť aj podvodníci. Spoliehajú sa predovšetkým na anonymitu a malú mieru kontroly vo virtuálnom prostredí, ako aj neznalosť a neopatrnosť ostatných internetových užívateľov.

Internet zvádza väčšinu ľudí k tomu, aby niektoré zákony obchádzali, napríklad keď si sťahujú z internetu hudbu alebo filmy, aj keď za ne nezaplatia.

Veľmi rozšírené sú podvody, pri ktorých Vám neznáme osoby (ktoré sa zväčša vydávajú za iných) oznamujú, že ste vyhrali niekoľko miliónov dolárov, alebo Vám ponúkajú prácu rôzneho druhu. Zväčša funguje táto „kvázi" komunikácia rovnako. Pisateľ sa Vás pokúša veľmi dôveryhodne presvedčiť,  aby ste mu uverili, čo dokazuje falošnými fotkami, neexistujúcimi adresami a zoznamom dôveryhodných osôb, či už šťastných výhercov, alebo zamestanancov fiktívnych firiem. Spravidla od Vás hneď v prvom maile požadujú zaslanie osobných údajov, akými sú meno a priezvisko, rodné číslo, dátum narodenia a hlavne - číslo Vášho bankového účtu. Pri menšej neopatrnosti a dôverčivosti môžete zaslanie týchto údajov trpko oľutovať. Podvodníci majú potom dvere otvorené na to, aby sa vám dostali na Vaše bankové konto a úplne ho vybielili, čím môžete prísť o nemalé financie. Podobných mailov som už dostal neúrekom. Pred niekoľkými rokmi mi niekto v mene inernetového portálu yahoo oznámil, že som šťastný výherca niekoľkomiliónovej sumy a ak si chcem uplatniť výhru, musím vyplniť formulár so svojimi údajmi. Mail som nahlásil priamo spoločnosti Yahoo, ktorá pravdpodobne začala v tejto veci podnikať príslušné kroky. Tento rok sa mi niekto dostal do súkromnej e-mailovej schránky a začal posielať v mojom mene pochybné obchodné ponuky všetkým mojim známym, ktorých mám uložených v adresári. Následne som si musel zmeniť heslo, pretože všetci kolegovia sa ma na tie správy pýtali a ja som už nemal síl stokrát opakovať, že ja takej korešpondencii neholdujem. Pred nedávnom som dostal telefonát, v ktorom mi hovoriaci vo veľmi zlej nemčine ponúkal prácu a následne mi poslal k tomu ešte email s podobnými požiadavkami, o ktorých som práve hovoril. Nahlásil som to na európsky portál pracovných mobilít Eures, z ktorého mali mať títo ľudia moje osobné údaje. Portál mi potvrdil, že určite je to podvod, pretože daného zamestnávateľa vo svojej databáze neevidujú.

Je isté, že väčšina týchto podvodníkov zostane neodhalená a bez akéhokoľvek trestného stíhania, pretože títo „podnikavci" majú svoje firmy niekde v Belize, (kde napr. antispamové zákony nemajú).  Práve preto sa musíme voči takýmto podvodníkom chrániť samy, napr. overovaním si informácií a komunikáciou s kompetentnými inštitúciami. Myslím si, že modernizáciou technológií nebude podvodov ubúdať, no podvodníci budú používať čoraz sofistikovanejšie metódy. Z toho dôvodu by sme mali okrem počítačovej gramotnosti disponovať aj akýmsi technologicko-eticko-právnym vedomím, ktoré by sme nielenže mali poznať, ale mali by sme ho realizovať a vštepovať aj svojim deťom.

Možno tento článok  znie veľmi skepticky, ale myslím si, že v súčasnosti nemáme do činenia len s internetovými podvodníkmi. Veď aj reklamy, ktoré sa na nás valia zo všetkých strán, sú vo vysokej miere podvodom. A to nemusíme ani vytiahnuť päty z domu, marketing "vymývania mozgov" si nás nájde kedykoľvek a kdekoľvek. Stačí, ak máte doma televízor, či telefón. Ako to už býva zvykom, ten vám zazvoní vtedy,  keď to najmenej čakáte. Príjemný hlas na druhej strane sype jednu informáciu za druhou (niekedy mám pocit, že je to nahrávka a nie priama live- komunikácia) a vy nemáte čas ani zamyslieť sa, nie to ešte položiť otázku. V eufórii bombastických informácií kúpite čokoľvek bez toho, aby ste si stihli uvedomiť, že daný produkt vôbec nepotrebujete. Najľahšou obeťou sú starší ľudia a dôchodcovia, ktorí bývajú dôverčivejší a hlavne - sú radi, že sa môžu s niekým po dlhom čase porozprávať, čo títo salesmani v call-centrách vedia šikovne využiť. Trochu ich aj chápem, veď každý musí živiť seba a svoje rodiny - niekto pracuje manuálne, iný rozumom a niekto žije z predaja a podvodov. Chcem však zdôrazniť, že väčšina z nás na svoju prácu býva vyškolená a preto, ak daný expert komunikuje s druhou (nevyškolenou) stranou, mal by jej dať šancu na vysvetlenie a spätnú väzbu. V opačnom prípade nejde o obchodnú komunikáciu, ale o tvrdý a útočný monológ s cieľom zdecimovať súpera pomocou jeho nevedomostí. A toto už, vážení, nie je hra „fair play", pretože v súboji sa ocitajú dvaja nerovnocenní partneri, každý z nich patriaci do úplne inej váhovej kategórie.  Ako sa má brániť bežný človek proti vyškoleným profíkom, používajúcim účinné zbrane z oblasti psychológie, marketingovej komunikácie a reklamy? Jedna moja kolegyňa mi raz povedala, že jej osvedčenou metódou na rôzne obchodné ponuky je výhovorka na manžela: „Viete, môj manžel s tým zásadne nesúhlasí." Po tejto vete jej vraj dajú dotieraví telefónni predajcovia vždy pokoj. Iná skúsená harcovníčka  používa červené tlačidlo na mobilnom telefóne -  papagája na druhej strane jednoducho odzbrojí zrušením hovoru.

Či už tak, alebo onak, osobne by som rád podporil akékoľvek občianske hnutie  na podporu vzdelávania  a ochrany proti manipulátorom ľudskej mysle.

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Stálicou maďarskej politiky na Slovensku je Béla Bugár

Maďarskú menšinu na Slovensku reprezentujú v podstate od roku 1989 tie isté tváre.

KOMENTÁRE

Vyčerpá sa s Ficom III Bugárov kredit?

Most-Híd je taký baleťák na hrane.

TECH

Lysohlávky pomohli pacientom s rakovinou

Látka dokázala odhaliť pacientom nový zmysel života.


Už ste čítali?